Elever och lärare lär sig teckenspråk
Elever och lärare utbildas tillsammans i teckenspråk och blindskrift för att kunna stötta studenter med syn- och hörselnedsättningar. Tioåriga Nadia är en av de yngsta deltagarna i utbildningen som SAK genomför i provinsen Balkh.
– Min klasskamrat Khadija har en hörselnedsättning och det är svårt att prata med henne, eftersom ingen kan teckenspråk. Jag går den här utbildningen för att lära mig teckenspråk och nu kan jag hjälpa Khadija och lära ut teckenspråk till andra elever i klassen, berättar Nadia, som går i fjärde klass i Mawla Ali-skolan.
SAK bedriver undervisning i specialklasser för barn med funktionsnedsättningar. Målet är att de sedan ska kunna integreras i allmänna skolor. Ett av de största problemen i de allmänna skolorna när det gäller undervisning av elever med syn- eller hörselnedsättning är att det saknas kunskap hos de andra studenterna och hos lärarna om teckenspråk och blindskrift.
Elever med funktionsnedsättningar som går i allmänna skolor ställs därmed inför många problem. För att motverka det håller SAK därför kurser för elever och lärare vilka inte har funktionsnedsättningar.
Lösa problem
– Vi försöker utbilda lärare och studenter om inkluderande utbildning och specialutbildning för att göra det möjligt för dem att hjälpa studenter med funktionsnedsättningar i sina skolor Det huvudsakliga målet med utbildningen är att erbjuda möjligheter, lösa problem och integrera barn med funktionsnedsättningar i samhället, berättar Mohammad Akbar Qati, projektledare för utbildning på SAKs regionkontor i Mazar-e Sharif.
Sammanlagt 40 lärare och studenter från olika skolor i Mazar-e Sharif deltar i just den här utbildningen och de är glada över att kunna hjälpa studenter med funktionsnedsättningar.
Razia Sarfaraz är lärare och har undervisat på Naqshbandis flickskola i sju år.
– Det är vår skyldighet att hjälpa elever med funktionsnedsättningar i skolorna. När vi lär oss teckenspråk och blindskrift hjälper det oss till bättre förståelse och bättre undervisning i klassrummet. Vi är engagerade i detta.
”Verkligen nödvändigt”
Agha Mohammad Niazi är lärare på högstadieskolan General Ghulam Mohammad.
– Före den här utbildningen visste vi inte hur vi skulle prata med eller hantera studenter med funktionsnedsättningar. Jämfört med andra elever behöver de med funktionsnedsättningar mer stöd och uppmärksamhet, så den här utbildningen är verkligen nödvändig.
För att elever och lärare ska få bekanta sig med specialutbildning och inkluderande utbildning genomför SAKs utbildningsprojekt vid regionkontoret i Mazar-e Sharif utbildningar på tio och 20 dagar varje år. 2020 deltog omkring 350 elever och lärare från provinserna Balkh, Jawzjan och Samangan i utbildningarna.
BASHIR AHMAD FAYAZ
SAKs regionkommunikatör i Mazar-e Sharif