Te och läsk med mersmak
Den som flyger in över Kabul kan se SAKs kontor rusa förbi, svårt att upptäcka bland gyttret av industribyggnader ute vid Jalalabad Road. Strax därintill har dock ett nytt landmärke dykt upp; stora vita reklamskyltar på taket till Alokozay-fabriken. En symbol för en strimma hopp i den sargade staden.
Även de som aldrig kommer upp i ett flygplan stöter på Alokozay titt som tätt i Kabul. På borden – i restauranger, på kontor – står kartonger med näsdukar från Alokozay. Varje gång jag gör te tar jag tag i en etikett med Alokozays logga. Det finns blöjor och shampoo och kex och chips. Bland annat.
Alokozay är ett internationellt företag med säte i Dubai, som säljer sina produkter i 40 länder. Främst finns de i Asien. Företaget uppger att de har funnits i 100 år och har 35 000 anställda. Den som slår på Alokozay på Wikipedia får dessutom veta att namnet härstammar från en pashtunsk grupp som ursprungligen kommer från Kandahar i nuvarande Afghanistan. Namnet är vanligt är Afghanistan, och det sägs vara en afghan som bildade företaget för ett decennium sedan.
Och nu har en ny produkt introducerats, som Kabulborna gläds särskilt mycket åt – Alokozays läsk. Det finns Magic (apelsin), Breeze (citron), Wow (läskigt grön), Cola i olika varianter och dessutom iste och Energy. En komplett serie som introducerades för bara knapp två månader sedan.
Jag har bara testat Cola utan socker, och den var ok. Att döma av reaktionerna från dem jag pratar med är de goda och verkar ha tagit över en stor del av marknaden från andra läsksorter. Entusiasmen är stor hos alla jag pratar med – Alokozay är godast!
Nu är det inte bara tack vare själva läsken som Kabul-borna är glada för Alokozay. Produktionen av dryckerna har placerats i Kabul, i samma stadsdel där SAK har sitt kontor. En reklamfilm på YouTube visar upp en fabrik med skinande rör, laboratorium, eget tvätteri, hälsovård, moské och enorma lager. 72 000 burkar och 42 000 flaskor läsk i timmen uppges produceras där.
I reklamfilmen uppges att Alokozay nu investerar stort i Afghanistan. De alkoholfria dryckerna som produceras i Kabul ska inte bara säljas runt om i landet, utan 65% ska gå på export. Dessutom ska ytterligare fem fabriker byggas i Afghanistan, 1800 personer anställas och 1 miljard dollar investeras.
Detta gläder Kabul-borna. Arbetstillfällen och löner – det är precis vad Afghanistan behöver. Ekonomin går på knäna och de flesta kurvor pekar åt fel håll. Världsbanken talar om en ”signifikant inbromsning av tillväxten”, men förutser en långsam återhämtning av ekonomin de närmaste åren. Och det är den som Alokozay förväntas bidra till.
Så Alokozays investering är välkommen och många verkar stolta över att Afghanistan nu får en exportprodukt för ett så stort och känt företag. Och kanske gör det inte saken sämre att den brittisk-indiska megastjärnan Katrina (hon nämns enbart med förnamn, så känd är hon, men heter Kafi i efternamn) är företagets affischnamn. Och ska vi tro reklamen så är Alokozays te så gott att till och med hennes skönhet glöms bort av unga herrar…