Samarbete med lärda öppnade skolor för flickor
SAK tar stöd av islam i arbetet för kvinnors rättigheter, med religiöst lärda som partners och med män och pojkar som målgrupp. Med hjälp av det uppbyggda samarbetet med religiösa råd lyckades SAK i oktober få tillstånd att åter öppna undervisning i alla sina skolor för flickor ända upp till 12:e klass.
– Det finns en uppfattning i Afghanistan att kvinnors rättigheter och mänskliga rättigheter är ett västerländskt påfund och att det går emot islam och vår kultur. Särskilt bland män, men ibland också bland kvinnor och flickor, berättar Serajuddin Joya, chef på SAKs enhet för jämställdhet och mänskliga rättigheter på det afghanska huvudkontoret i Kabul.
Afghanistan är ett mansdominerat land där mannen styr på alla nivåer, från den nationella till hemmet.
– Ska man arbeta med mänskliga rättigheter och jämställdhet måste man därför särskilt fokusera på män och pojkar för att få dem att förstå varför kvinnors rättigheter är i allas intresse. Männen är rädda att förlora sin status, sin socioekonomiska makt och sin manlighet, säger Serajuddin Joya.
Sedan ett par år har SAK drivit projekt som involverar män och pojkar på gräsrotsnivå och med religiöst lärda som partners. Sharia och muslimska värderingar ses som en resurs för att skapa acceptans för allas mänskliga rättigheter.
– Ibland när fäder inte skickar sina flickor till skolan baserar de beslutet på islam. Det finns många missförstånd och stor brist på kunskap. Genom att utbilda männen i islam kan man påverka deras inställning, förklarar Serajuddin Joya.
Stöd i islam
Utbildning är ett konkret exempel på där det finns stöd i islam för att både män och kvinnor ska söka kunskap,
– Enligt islam har alla samma rätt till utbildning, och vi använder oss av verser från Koranen och haditherna som referens. Samma sak med våld mot kvinnor. Enligt islams värderingar är våld mot kvinnor och flickor förbjudet. Vi måste använda islam för att utmana traditioner och övertygelser och öka acceptansen.
Men det har inte varit lätt att hitta religiösa ledare som stödjer arbetet, berättar han. De flesta av de religiösa ledarna på gräsrotsnivå har inte tillräcklig utbildning utan har utbildats av andra ledare med otillräcklig kunskap. Det är lättare att arbeta med välutbildade religiösa ledare. Därför etablerade SAK en rådgivande grupp med välutbildade religiösa lärda och tillsammans med dem utvecklades manualer och redskap för arbete med kvinnors rättigheter.
Därefter bjöds grupper in från regionerna, och de involverades i processen att utveckla metoder som sedan
användes på gräsrotsnivå.
Förändrat sedvänjor
– Det här har hjälpt oss att lyfta kvinnors rättigheter på gräsrotsnivå, det har blivit en fråga som går att diskutera.
Det här sättet att arbeta har förändrat traditionella sedvänjor och övertygelser som hindrar kvinnor och flickor att få
tillgång till sina rättigheter.
När talibanerna tog makten stängdes undervisningen för pojkar och flickor från sjunde klass. Ett tag senare fick
pojkarna komma tillbaka, men inte flickorna. SAKs regionkontor tog då hjälp av religiösa ledare för att bedriva
påverkansarbete mot de nya talibanledarna på provinsnivå.
– När talibanerna stoppar flickor från att gå i skolan utgår de från något slags religiösa idéer. Genom att engagera religiösa lärda har vi därför en större chans att påverka. Många civilsamhällesorganisationer bedriver påverkansarbete för att skolorna ska öppna igen, men det är unikt för SAK att vi gör det tillsammans med religiösa ledare, säger Serajuddin Joya.
På det lokala planet har påverkansarbetet nått resultat – i slutet av oktober kunde även flickor från sjunde klass
komma tillbaka till SAKs skolor. Men de är bara en bråkdel av alla flickor som just nu berövas sin undervisning och AKs påverkansarbete fortsätter tillsammans med de religiösa råden.
Läs fler artiklar i temat: