Online lösningen när kunderna flyr
Mohsina och Sumayya Saqeb fann sin egen nisch och designar och säljer traditionella afghanska kläder med en modern tvist. Trots de nya svårigheterna har kvinnorna lyckats hålla företaget vid liv, genom att öka försäljningen online.
– Det går inte lysande men det är stabilt, berättar Sumayya Saqeb.
Att vara affärskvinna i Afghanistan var svårt redan före talibanernas maktövertagande.
– Bara att vara kvinna i Afghanistan är inte lätt, att vara en affärskvinna är inte enkelt alls. Det finns så många fördomar och idéer om hur kvinnor ska leva. Många tycker inte att kvinnor ska arbeta alls, vi fick reaktioner från släktingar och till och med från mina tidigare klasskamrater, och då tillhör vi ändå den yngre generationen, säger Sumayya Saqeb.
Hon och hennes mor Mohsina Saqeb startade företaget Jama Design 2017. De började med fem personer och har nu omkring 50 anställda. Indirekt är omkring 300 personer beroende av företaget för sin inkomst, det är kvinnor som arbetar hemifrån med till exempel broderier.
Företaget både designar och syr upp klänningarna de säljer. De har en butik med verkstad i Kabul men har också en stor försäljning online, med leveranser över hela världen.
– Eftersom allt fler kvinnor startade företag vid den tiden blev vi starkare. Det var utmanande men också givande, berättar Sumayya Saqeb.
Kvinnligt kommerskollegium ett viktigt stöd
Afghanistans kvinnliga kommerskollegium (AWCCI) var ett stöd. Nu är kommerskollegiet igång igen sedan åtta månader, Mohsina Saqeb sitter i styrelsen och ser ett stort behov av samarbetet och av att utveckla relationer med utländska organisationer som vill stötta det kvinnliga företagandet i Afghanistan.
Utmaningarna förr handlade bland annat om säkerhet och inskränkt frihet. Det var även tidigare svårare för kvinnor att gå ut på egen hand, det fanns och finns risk för kidnappningar, och det var svårt att hitta modeller som kunde visa ansiktet utan att riskera repressalier från släktingar. De kvinnliga företagarna blev heller inte alltid respektfullt behandlade av leverantörer.
– Jag kunde gå in till en leverantör för att köpa en stor mängd tyg och bli helt ignorerad, säger Sumayya.
Nya svårigheter med talibanerna
Hon har starka minnen av dagen då talibanerna intog Kabul i augusti förra året.
– Vi visste inte vad vi skulle förvänta oss. Vi täckte skyltfönstren med svarta gardiner, tog undan skyltdockorna och gömde de dyrbara klänningarna eftersom vi var rädda för plundring. Det var en mardröm för alla, säger Sumayya Saqeb.
Mohsina Saqeb berättar om rädslan och oron, både hos ägarna och hos de anställda. De höll stängt några veckor och alla höll sig hemma. Men de anställda bad dem att öppna igen, de behövde inkomsten.
– Så jag tänkte: vi har material i lager, vi kan designa och sy av det vi har. Och ingenting hände. Talibanerna har besökt oss och sagt till oss att täcka oss med hijab och separera män och kvinnor, och det har vi gjort, berättar Mohsina Saqeb.
Men det är inte enkelt att fortsätta hålla verksamheten igång. Före maktskiftet hade de stor försäljning i butiken, deltog på internationella modeshower och sålde kläder till kända afghanska artister. Nu har många av kunderna lämnat Afghanistan och 90 procent av försäljningen sker i stället online. Men det är dyrt att skicka kläderna utomlands.
– Vi gör vårt bästa för att fortsätta, jag älskar mitt arbete, säger Mohsina Saqeb.
Till skillnad från förut kan de än så länge inte ta ut egen inkomst för sig själva, men hon och dottern känner stort ansvar för alla de människor som är beroende av att de håller öppet för sin brödföda.
– Vi väntar på en ljusare framtid, vi vet inte om den kommer eller inte. Om inte export var så dyrt och komplicerat skulle vi göra bättre affärer. Vi hoppas att exporten kommer att bli enklare och med det hoppet fortsätter vi designa nya kläder, säger Mohsina Saqeb.
Läs fler artiklar ur temat:
Kvinnor värst drabbade av arbetslöshet