Farzana utbildar fler flickor
Vad hände sedan? Afghanistan-nytt har tagit kontakt med Farzana, tidigare elev i en SAK-skola, för att höra vad hon gör idag.
I skolans näst sista årskurs gick bara en enda flicka, Farzana. Hon drömde om att ta studenten och sedan stödja flickorna i sin by. När Afghanistannytt återvänder till byn arbetar hon som byns första kvinnliga lärare.
I nr 1 2017 skrev Afghanistannytt om Farzana, som gick i SAKs skola i den otillgängliga byn Nahre Ab, som ligger i en dal i Farkhardistriktet i Takharprovinsen i nordöstra Afghanistan. Det fanns inga kvinnliga lärare i byn och därför gick de flesta flickor bara i skolan till sjunde eller åttonde klass. Därefter fick de flesta hjälpa till hemma eller i värsta fall giftas bort.
Farzana kämpar för att ändra på traditionen att ta flickorna ur skolan när de nått puberteten. Hon har nu gått ut gymnasiet i Schengan och har som enda kvinnliga lärare anställts på sin gamla skola för att utbilda fler flickor och kvinnor i sin by.
– Jag drömde om att gå ut skolan och uppmuntra flickor i min by att bli lärare, läkare och specialister och bidra till utvecklingen i sin by, säger Farzana.
Farzana anser att hon gör framsteg i att motverka felaktiga attityder mot flickors utbildning och hon är stolt över att vara anställd som lärare på skolan.
– Människorna här brukade inte tillåta sina döttrar att gå i skolan efter puberteten, på grund av brist på kvinnliga lärare. Detta har lett till att vår by halkar efter i utveckling, säger Farzana.
Rektorn på skolan, Abdul Baqi, berättar att det finns en ökad efterfrågan hos byborna på att låta döttrarna komma tillbaka till skolan och gå klart, precis som Farzana. Bristen på kvinnliga lärare är dock ett problem, och det är svårt att rekrytera eftersom byn är så svår att ta sig till.
Text: Sayed Qudratullah och Haroon Mudaser, kommunikatörer på SAK i Afghanistan
Översättning: Eva Kellström Froste
Läs gärna föregående artikel om Farzana här: