Bättre skola för fler med ny teknik
I ett pilotprojekt ska undervisning bli mer tillgänglig med teknikens hjälp. Fatimas skolgång har underlättats betydligt sedan tekniken kom till klassrummet.
Fatima, 9 år, har en hörselnedsättning och går i en av klasserna som till viss del börjat arbeta med projektet ”EdTech”, i byn Gazak i provinsen Bamiyan.
– Vår EdTech-klass är väldigt bra. Jag har fått en hörapparat så nu kan jag höra vad läraren och mina klasskamrater säger, och jag kan lära mig ordentligt.
– Jag har lärt mig många nya saker i EdTech-klassen. Jag kan arbeta på datorn, till exempel har jag skrivit brev i Word-programmet, berättar Fatima.
Hon drömmer om att bli läkare, eftersom det inte finns någon läkare i byn.
Så småningom ska eleverna arbeta med läsplattor och utbildningsapplikationer, men i klasserna på den här skolan har de än så länge arbetat med dator och tv-skärm, som en start på projektet. I Fatimas klass har de blivit bekanta med datorn och skrivit en del, i andra klasser tränade eleverna uttal på engelska med hjälp av filmer.
En del elever laddade ner utbildningsmaterial till sina egna telefoner.
SAKs projekt EdTech finansieras av PostkodLotteriet och är tänkt att ge främst flickor och barn med funktionsnedsättning möjlighet till bättre utbildning. Med hjälp av läsplattor och utbildningsappar på engelska, dari och pashto ska det bli enkelt att få undervisning. Projektet genomförs som ett pilotprojekt som till en början omfattar 30 byskolor på landsbygden i fem provinser. Klassrummen i byskolorna förses med ström från solpaneler för att hålla surfplattorna laddade.
MOHAMMADULLAH KAMAL
SAKs regionkommunikatör i Wardak