Döv i en ordinarie skola
Nu har livet börjat på riktigt för Tamana, 13 år. Förra gången vi träffades var i januari. Då var hon på väg att lämna SAKs skola för barn med funktionsnedsättningar i Mazar-e-Sharif, och flytta över till en ordinarie skola. Text | Björn Lindh, kommunikationschef Kabul
Tamana och hennes bror, båda döva, var entusiastiska över att snart få börja på en riktig skola. Men deras mamma var orolig. Eftersom hon själv är lärare visste hon att barn med funktionsnedsättningar ofta blir mobbade av de andra barnen, och att även lärare har fördomar.
Den här gången träffar jag Tamana på skolgården på den nya skolan och jag är förstås nyfiken på hur hon har det.
– Det har gått bra. Mamma är inte orolig längre, berättar Tamana, med hjälp av teckenspråkstolk.
Hon är duktig i skolan, det intygar både rektor och lärare. Men hon berättar också att det inte är enkelt att vara elev när man inte kan höra. Tamana anstränger sig för att läsa lärarens läppar och läser det som skrivs på tavlan.
Det är heller inte lätt att hänga med i lekarna på skolgården, så hon föredrar att läsa och teckna. De andra flickorna har upptäckt hennes talang när det gäller teckning och sticker gärna fram skrivboken så att Tamana kan göra en teckning åt dem.
Ett par gånger i månaden kommer en resursperson från SAKs program, till stöd för personer med funktionsnedsättning, för att hjälpa Tamana och tre andra elever som behöver stöd. Det är förstås ett välkommet besök. Om SAK hade pengar att anställa fler resurspersoner, så att de kunde komma oftare, skulle Tamanas tillvaro i skolan bli mycket enklare.
Tamana har fått en chans som få barn med funktionsnedsättningar i Afghanistan ens kan drömma om. De flesta sätter aldrig sin fot i en skola. Ofta sitter de istället isolerade hemma, eftersom familjerna kan skämmas över att ha barn som är annorlunda.
Fler barn i Afghanistan borde få samma chans som Tamana. Med din hjälp kan det gå vägen.
Text| Björn Lindh, kommunikationschef Kabul
Läs mer om Björns första möte med Tamana här
Utbildning är en mänsklig rättighet
En majoritet av de 70 000 barn som går i någon av SAKs skolor är flickor. Trots att fler barn än någonsin går i skolan i Afghanistan i dag står många flickor och pojkar fortfarande utan möjlighet att gå i skolan. Det är därför av största vikt att SAK fortsätter att bygga och driva skolor i Afghanistan och utbilda lärare.
Barn med funktionsnedsättningar erbjuds förberedande utbildning på särskilda rehabiliterings- och utvecklingscenter innan de börjar i vanliga skolor. Det handlar både om fysiska hjälpmedel för att klara vardagen, men också om att bygga självförtroende och självkänsla hos barnen. I många fall lär de sig här också grunderna i att läsa, skriva och räkna.