Talibanerna stoppar musiken
Den afghanska musiken är återigen hotad. Talibanerna har inte utfärdat något officiellt förbud, men genom hot, trakasserier, attacker och mord har de ändå lyckats skrämma iväg musiker utomlands och tysta dem som är kvar.
I analysen “Music Censorship in 2021: The silencing of a nation and its cultural identity” på Afghanistan Analyst Networks hemsida går Fabrizio Foschini igenom situationen för musiker, den afghanska musikens utveckling de senaste 20 åren och talibanernas syn på musik.
Han beskriver hur det afghanska musikaliska arvet sedan talibanernas fall 2001 återuppstått och vitaliserats på ett anmärkningsvärt sätt. Efter inbördeskrig och talibanstyre hade den afghanska musiken precis börjat återhämta sig, för att nu återigen vara i fara.
Ogillar all musik
Tidigare trodde man att talibanerna skulle vara lite mer toleranta vad gällde traditionell afghansk musik och att deras censur främst skulle drabba modern musik. Men talibanernas agerande i samband med maktskiftet visar att de vill förhindra utövande av all sorts musik. När de intog provinsen Balkh i juni förbjöds de lokala radiostationerna att spela musik, enbart religiöst reciterande tilläts. Republikens fall den 15 augusti följdes av att musikinstrument förstördes, antingen som politiskt budskap eller som ren vandalism.
I likhet med många andra nya bestämmelser har förbudet av musik inte meddelats officiellt, utan har framgått efter hand genom uttalanden, förbud och åtgärder. Talibanska talespersoner har fördömt musik som icke-muslimskt, och talibanska företrädare har instruerat ägare av hotell, restauranger och bröllopspalats att undvika levande musik. Talespersonen Zabihullah Mujahed sade till New York Times: ”Musik är förbjudet enligt islam … men vi hoppas att vi kan övertala människor att upphöra med sådana saker, i stället för att tvinga dem.” Trots det har många afghanska musiker blivit trakasserade och misshandlade.
Ses som farligt
Talibanernas nuvarande syn på musik verkar vara densamma som på 1990-talet: Musik ses som något farligt som distraherar tankarna från religionen och orsakar syndfulla tankar, skriver Fabrizio Foschini.
Risken nu, skriver han, är inte att Afghanistans musikaliska arv försvinner. Tack vare den uppmärksamhet den afghanska musiken fått finns det möjligheter att hålla den vid liv i exil och av musiker i exil. Men det som är i fara är musikernas och musikens roll och status inne i Afghanistan.
Musikens roll hade inte bara stärkts under de senaste decennierna, utan den hade också utvecklats till att fungera som ett enande kitt över de etniska gränserna. I artikeln beskriver Fabrizio Foschini hur talibanerna nu undergräver en av grunderna för en afghansk nationell identitet.
Läs hela analysen: