Med hennes engagemang kan barn sjunga på teckenspråk
Nu tecknar barn med hörselnedsättning sin nationalsång i hela landet, och det är tack vare Qurban GUL. Hon arbetar med inkluderande utbildning – för att barn med funktionsvariationer ska kunna gå i vanlig skola. Hennes anställning hos SAK gör dessutom att hon kan stödja sina barn och barnbarns ekonomi.
Hur fick du barn med nedsatt hörsel att sjunga på teckenspråk?
– Jag ville lära ut nationalsången till barn med nedsatt hörsel. Jag visste inte hur, men vi prövade oss fram och till slut kunde de teckna sången med händerna i takt med musiken. Nu gör barn med nedsatt hörsel det i hela landet.
Hur länge har du arbetat för SAK?
– I 16 år. Jag var grundskolelärare i Dawlat Abad-distriktet här i Balkhprovinsen, men fick sluta när skolan stängde på grund av kriget. Jag hörde talas om SAK och frågade om de behövde folk.
Vad var ditt första arbete?
– Först var jag socialarbetare för barn med funktionsnedsättningar. För åtta år sedan började jag jobba inom det nya programmet för inkluderande utbildning, som handlar om att stödja barn med funktionsvariationer att gå i vanlig skola.
Hur har SAK förändrats de senaste 16 åren?
– Från början var vi rätt få anställda här. Nu är vi många fler. Nu går fler barn med funktionsnedsättningar i skolan. Fler har börjat på universitetet, de gifter sig, skaffar barn och får arbeten. Så var det inte förr.
Vad drömmer du om att SAK gör i framtiden?
– För det första att jag får jobba kvar. Min man dog i en bilolycka för tio år sedan. Jag hjälper till och försörjer sex barn och åtta barnbarn. Jag skulle vilja jobba mer med andra lärare som jobbar med inkluderande utbildning i andra organisationer. Jag hoppas också att SAK kan börja jobba med lärare i de statliga skolorna så att de får lära sig teckenspråk och punktskrift.
TEXT: ERIK HALKJAER