Topdara-stupan berättar om det buddistiska arvet
Topdara-stupan var troligen en del av den blomstrande buddistiska kulturen på 400-talet. Den upptäcktes på 1800-talet men föll sedan i glömska – till för några år sedan.
Den kupolformade antika buddistiska Topdara-stupan beskrevs av den brittiska upptäcktsresanden Charles Masson på 1800-talet som ”kanske det mest kompletta och vackra monumentet i sitt slag i dessa länder, eftersom det är en av de största”. Han upptäckte stupan 1833, men efter det föll stupan i glömska och fick få besök tills en afghansk organisation för bevarande av kulturarvet 2016 påbörjade utgrävningar och restaurering.
När man närmar sig Parwans provinshuvudstad Charkar på huvudvägen från Kabul syns Topdara-stupan till vänster, med Koh-e Safi-bergen som bakgrund. Stupan står som en krona på ett högt beläget område ovanför byn Topdara, omgiven av fruktträdgårdar och kornfält. När Afghanistan Analysts Network (AAN) besökte området var personal från den afghanska ideella organisationen Cultural Heritage Consulting Organisation (ACHCO) upptagna med restaurerings- och utgrävningsarbete.
ACHCO:s arbete med stupan började 2016. När AAN besökte området tre år senare hade de börjat reparera och bevara kupolen, trumman. Nästan hela basen för stupan hade grävts ut. Ställningen var dock kvar eftersom arbetet fortfarande pågick. Trumman – den kupolformade övre delen av stupan – skadades av Charles Masson när han öppnade upp den.
Stupan och dess trumma är 23 meter i diameter och 30 meter hög och står högt ovanför de omgivande fälten. Trumman är dekorerad med utsirade dubbla S-formade kurvor i ett band med 56 identiska nischer inramade av rundade valv. Valven stöds av små pelare. Varje nisch har en öppning i mitten där små figurer antagligen har stått, men de är sedan länge försvunna. Ovanför frisen, mot öst, finns en tredelad nisch i ett valv där tre Buddha-statyer troligen har stått.
Gipsad och målad
Trumman står på en fyrkantig bas, 36 meter på varje sida, som ACHCO nyligen grävt ut. De upptäckte att även basen var dekorerad med väggpelare och hade trappor på sin östra och västra sida. Enligt ACHCO har stupan troligen varit gipsad och målad och haft förgyllda parasoller på toppen av kupolen, flankerade av flaggor som skulle ses av pilgrimer på långt håll.
Det är inte mycket som är känt om stupans historia – vem som lät bygga den, när den byggdes och hur den användes. Arkeologisk forskning i Afghanistan har varit sporadisk och antalet ordentligt utgrävda platser är fortfarande litet, jämfört med grannarna Pakistan och Iran.
Seriösa arkeologiska utforskningar började först i början på 1920-talet då en fransk delegation fick tillstånd av den dåvarande regenten. Påföljande krig – andra världskriget och de krig som pågått sedan 1978 – hindrade uppföljning av de arkeologiska utforskningarna. Därför ger fortfarande Massons nedtecknade skildringar från 1800-talet ovärderliga inblickar i Afghanistans tidiga historia.
Masson dokumenterade över 100 olika buddhistiska platser mellan 1833 och 1835. Han samlade in över 30 000 mynt från olika delar av Afghanistans historia, och tecknade detaljerna hos stuporna med hjälp av en så kallad camera lucida, ett optiskt instrument. Många av mynten och alla hans arkeologiska artefakter finns nu på Britsh Museum.
Första detaljerade beskrivningarna
Massons upptäckter av buddhistiska platser är troligen de första relativt detaljerade beskrivningarna av detta kulturarv i Afghanistan. Européer verkar ha blivit medvetna om de omfattande buddhistiska lämningarna i Afghanistan först på 1820-talet. Men flera decennier senare ifrågasattes det buddhistiska arvet i Afghanistan. Till exempel anfördes flera andra förklaringar till de enorma buddha-statyerna i Bamyan.
Det var först när en reseberättelse från 500-talet av den buddistiska munken Huan Tsang översattes till engelska 1906 som det slutligen blev bekräftat för européer att det verkligen var buddha-statyer i Bamyan.
Topdara-stupans historia är fortfarande okänd. Men med tanke på dess läge nära den antika staden Kapisa (där nu Bagram ligger, främst känd för den enorma flygbasen i närheten) tror ACHCO att stupan kan ha byggts på 400-talet. Buddhismen blomstrade i och omkring Kapisa under flera hundra år, vilket bevisas av alla buddistiska monument i området, några upptäckta och utgrävda, andra inte. Topdara var troligen en del av många stupas längs huvudvägen från Kabul till den antika staden Kapisa. En mer väldokumenterad och forskningsstödd historia om Topdara-stupan, och den civilisation som den var en del av, återstår att skriva.
Text:
JELENA BJELICA
Afghanistan Analysts Network
Översättning och textredigering: Eva Kellström Froste
Texten är en förkortad version av The Largest Standing Stupa in Afghanistan: A short history of the Buddhist site at Topdara publicerad på Afghanistan Analysts Network.