Från slängd slöja till burkatvång
Kläder är politik. På 1920-talet ville staten driva en moderniseringsprocess. Drottningen kastade av sig slöjan. Nu är burkan symbol för talibanernas förtryck.
De facto-styret har lagstadgat om såväl kvinnors som mäns kläder.
Att detaljstyra invånarnas vardagsliv, hur de klär sig och hur de får röra sig i samhället, är en del av talibanernas politik. Men att Koranen skulle förespråka ett påbud att kvinnor ska täcka hela kroppen och ansiktet, är en ren tolkningsfråga.
– De föreskrifter som finns i Koranen är vaga. När profeten Muhammed flydde från Mekka till Medina byggde han ett högkvarter som var både offentligt och privat, och där många okända människor rörde sig ut och in. I koranversen står det därför ”se till att kvinnor i hushållet klär sig anständigt och skyler sig”, säger Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet.
Islam har uppstått ur ett patriarkalt samhälle där män har tagit sig rätten att tolka vad som menas med att ”skyla sig”. Blickar man ut över den muslimska världen i dag, finns en mångfald av olika sätt som kvinnor ”skyler sig” på – allt ifrån den heltäckande burkan med nät som döljer ansiktet, till löst hängande huvuddukar som bärs över håret. Kvinnor i Afghanistan har i århundraden burit någon form av heltäckande kläder för att skyla sig.
Samtidigt har kläder blivit politik under framväxten av det politiska islam, som talibanernas Afghanistan är ett exempel på, och där man försöker osynliggöra kvinnor i samhället, påpekar Mohammad Fazlhashemi.
– Talibanerna är en hårt driven konservativ rörelse av traditionalister. De anser att burkan är bästa sättet att följa islam. Mycket av det vi ser i Afghanistan i dag handlar om lokala traditioner och om en politisering av islam, säger Mohammad Fazlhashemi.
Kampanj för modernisering
Men det är inte bara i våra dagar som kläder har utgjort en del av den rådande politiken. Under 1920- talet, under kung Amanullah Khan, drevs en moderinseringskampanj i landet. Afghanistan fick då sin första författning med lika fri- och rättigheter för alla medborgare. Nya skolor för både pojkar och flickor byggdes och kungen försökte även skrota de gamla klädnormerna för kvinnor och införa en mer västerländsk klädsel.
I ett av kungens tal inför traditionella ledare hävdade han att kvinnor, enligt islam, inte behöver bära heltäckande kläder och slöja – varpå drottningen Soraya Tarzi tog av sig sin huvudduk inför de församlade.
Moderniseringskampanjen mötte dock motstånd och starka reaktioner från religiösa och politiska klanledare. Kungen tvingades abdikera 1929 och en osäker tid av maktkamp följde. Under kung Zahir Shahs styre (1933–1973) fortsatte en försiktig reformkampanj och kvinnor hade större frihet att välja vilka kläder de skulle ha på sig. Detta gällde särskilt i större städer, inte minst i Kabul. På landsbygden där befolkningen förde en mer konservativ livsstil bar kvinnor ofta slöja eller hijab, det vill säga ett klädesplagg för att skyla kroppen.
Den 31 juli gav den högste ledaren Hibatullah Akhundzada order om en ny lag som bland annat lagstadgar hur kvinnor ska klä sig. Enligt den nya lagen måste kvinnor täcka sig helt, inklusive ansiktet, vid varje tillfälle som de vistas utomhus.
Genom att lagstifta om hur kvinnor får och inte får klä sig stängs varje tolkningsutrymme för kvinnlig klädsel i det offentliga rummet och i stället öppnar regimen för ökad kontroll och möjlighet till bestraffning.
Lagen fördömts
Lagen har fördömts av FN och flera internationella aktörer. Människorättsorganisationen Human Rights Watch skriver i en kommentar: ”Att reducera kvinnors röster och kroppar till objekt och en källa till synd, är en ohygglig handling. Dessa lagar angriper kvinnors personlighet och självständighet och bidrar till att de ytterligare utplånas från samhället.”
– Jag tror att vi kommer att se fortsatt motstånd från kvinnor, säger Sahar Fetrat, forskare på Human Rights Watch.
– Det har alltid funnits kvinnor som utmanar normerna. Förr kunde det handla om några centimeter kortare hijab, hår som stack fram under sjalen eller någon som visade lite hud. I dag kan det vara val av färg eller kvinnor som, efter den senaste lagförändringen, postar videor på sociala medier där de sjunger bakom sin ansiktsslöja.
I Afghanistan är kultur, traditioner och lagar sammanflätade, menar hon. Gränserna är utsuddade mellan vad som är lag och vad som är samhällsnormer.
– När jag växte upp i Afghanistan (före talibanernas maktövertag, reds. anm.) fanns vad jag vet inga krav på att kvinnor skulle bära huvudduk eller skyla hela kroppen. Däremot fanns det mycket press från samhället som ansåg att muslimska kvinnor skulle klä sig på ett visst sätt. De som inte följde normerna kunde behandlas respektlöst, säger Sahar Fetrat.
Konservativa värderingar, religion och traditioner sägs ibland spela en mer framskjuten roll på landsbygden än i städerna, men Sahar Fetrat tycker det är svårt att säga något generellt.
– Men folk i Afghanistan ändrar sig snabbt med olika regeringsbyten och anpassar sig till det rådande styret, säger hon.
Det är inte bara kvinnor som måste klä sig i enlighet med talibanernas nya lagar. Män ska skyla sig från midjan och ner till knäna. Kläderna får inte vara åtsittande, män får inte trimma skägget för kort och får heller inte klippa en frisyr som anses icke-muslimsk.
Men män har lättare för att kringgå regelverket och pressen på dem är betydligt mindre jämfört med den press som finns på kvinnor, enligt Sahar Fetrat.
Älskar färg och mode
Under de facto-styret är det dova färger som gäller, gärna blått, beige eller svart. Men afghanska kvinnor älskar färg och mode.
– Den afghanska klädkulturen är full av färg och broderier. Många kvinnor har färgstarka kläder på sig i hemmen. Man skulle till och med kunna säga att de traditionella kläderna ute på landsbygden är mer eleganta än de kläder som kvinnorna i Kabul bär, säger Sahar Fetrat.
Vid högtidliga tillfällen, så som bröllopsfester, bär kvinnor ofta smink, färgglada kläder och vackra sandaler.
– Kvinnorna klär upp sig för varandra och pratar om mode och trender. Men män och kvinnor blandar sig inte med varandra på festen, de är åtskilda. De enda män som är närvarande bland kvinnorna är brudgummen och servitörerna. I vissa familjer, som är mindre strikta, kan även andra närstående manliga släktingar vara med bland kvinnorna, säger Sahar Fetrat.
Ordet burka, som blivit symbol för talibanernas kvinnopolitik, är egentligen ett arabiskt ord. En mer korrekt benämning på det heltäckande plagget är chadari (ordet betyder tält på persiska).
– Burka är ett ord som främst använts i norra Indien och i Pakistan, medan chadari var namnet som användes i Afghanistan. En skillnad är att den pakistanska burkan inte har alla de veck som finns på en afghansk chadari, och som ger plagget dess enorma volym, säger den nederländske Afghanistanexperten Willem Vogelsang.
Han är en av författarna till online-utställningen Afghan Dress som sammanställts av Textile Research Centre i Leiden, och han förklarar att historiskt sett är de två plaggen mycket lika. Chadari kommer från det halvcirkelformade långa tygstycke (chador) som kvinnor lade på huvudet för att täcka kroppen. Ansiktet lämnades fritt.
I Iran bar kvinnor historiskt denna typ av klädsel med en separat slöja för ansiktet. I Pakistan och norra Indien slog man samman dessa till ett enda klädesplagg, men med hål för ögonen. Det var den ursprungliga burkan.
– I Afghanistan utvecklade man plagget så att slöjan kombinerades med chadorn, och därför föredrar man att kalla det chadari. Fast i dag är det många i Afghanistan som använder ordet burka, och glöm inte
att för 20 år sedan bodde fem miljoner afghaner i Pakistan, så det kan också ha haft en inverkan på vilket ord man använder, säger Willem Vogelsang.
Varför burkan ofta är blå, vet han inte. Men han konstaterar att direkt efter maktövertaget 2021 förespråkade talibanerna att kvinnor skulle bära svart – vilket han påpekar är en mer persisk stil och inte alls typiskt för Afghanistan.
Broderi viktig del
Traditionella kläder, huvudbonader och broderier skiljer sig åt mellan olika etniska grupper. Hazarer (män) bär traditionellt byxor av ull, en skjorta av bomull och en broderad mössa, medan kvinnorna har en långärmad klänning som når ner till knäna. Klänningen bärs utanpå ett par lössittande byxor. En broderad väst, dekorerad med silvertråd, knappar och pärlor är också vanligt.
Manliga pashtuner har turban och knälånga skjortor. Till fest klär sig kvinnorna i färgstarka klänningar av sammet eller siden som går utanpå byxor i kontrasterande färg. Pärlarbeten är typiskt för folkgruppen. Broderi är en viktig del av traditionella kläder i landet, oavsett folkgrupp, och Willem Vogelsang menar att kläder som är typiska för landets olika etniciteter fortfarande bärs i hemmen.
– Kanske blir det ännu viktigare i tider av förtryck. Då tenderar människor att söka sina rötter, säger Willem Vogelsang.
Läs fler artiklar ur temat:
Alla har inte råd med traditionella festkläder
Asghar bytte klädstil – för att accepteras
Långt eller kort, tajt eller löst