Vårt mål är en rättvis tillgång till utbildning som är inkluderande och anpassad till alla barns behov, oavsett kön eller funktionsnedsättning.
  • Dålig undervisning
  • Brist på kvinnliga lärare
  • Långa avstånd till skolan
  • Könsroller som innebär tidiga giftermål för flickor.
  • Fattigdom som tvingar barn att arbeta.
  • FN uppskattar att 3,7 miljoner afghanska barn ännu inte går i grundskolan. Av dem är 60 procent flickor.
  • Utbilda lärare.
  • Utbilda lärarutbildare.
  • Bedriva inkluderande undervisning för barn med funktionsnedsättning.
  • Ger utbildningsväsendet bättre resurser.

Vad gör Afghanistankommittén?

Ger fler barn möjlighet att gå i skolan

För oss är det viktigt att alla får samma tillgång till bra utbildning. Därför värnar vi extra mycket om barn som lever i flykt inom landets gränser, återvändare från grannländer, barn med funktionsnedsättning och barn i nomadfamiljer. Vi hjälper även flickor som inte har kunnat eller fått gå klart skolan.

Barn med funktionsnedsättning får väldigt sällan gå i skolan och kunskapen om vad de behöver är låg. SAK och andra organisationer arbetar för att de ska inkluderas i ordinarie undervisning, med samma rätt till utbildning som andra barn.

Startar byskolor och utbildar lärare

När en ny byskola startas innebär det att både SAK och lokalsamhället sätter undervisningen främst. Innan de riktiga lokalerna är på plats sker undervisningen ofta i hemmet, i moskén eller utomhus. Oavsett om undervisningen sker utomhus eller i en nybyggd skola behöver kvaliteten säkerställas. Lärarna är få och deras kunskapsnivå är ofta för låg. Därför utbildar vi lärare både i ämneskunskap och pedagogik.

Extra insatser för flickor

Även om allt fler flickor får möjlighet att gå i skolan slutar många när de gifter sig i unga år. Därför har det startats särskilda examensklasser där unga kvinnor som hoppat av skolan kan slutföra gymnasieutbildningen samtidigt som de ansvarar för hem och familj. Vi utbildar även kvinnliga lärare vilket gör att fler flickor kan gå i skolan.

Kämpar för bättre läromedel

Bra läromedel är viktiga för undervisningens kvalitet. Skolböckerna är ofta gamla och dåliga, och på vissa skolor saknas skolböcker helt. Redan 2008 fick det Afghanska utbildningsministeriet pengar för att ta fram nya läromedel, men trots återkommande krav har de ännu inte gjort vad de ska. SAK kommer fortsätta kräva att de ansvariga agerar och vi ingår i en större grupp som också framför starka påtryckningarna på staten.

Vad hände under 2018?

  • Fler än 87 000 elever gick i våra skolor, 58 procent var flickor.
     
  • SAK ordnade undervisning om menshälsa till fler än 10 000 flickor och nästan 800 mödrar. Syftet är att minska frånvaron och avhopp från skolan på grund av menstruation.
     
  • Vi byggde 10 nya skolor och 2 resurscenter.
     
  • Afghanistankommittén överlämnade 278 klasser till den afghanska statens utbildningsväsen.
     
  • 1153 lärare fick vidareutbildning.
     
  • Under året bildades 70 nya skolråd.
     
  • 393 barn med funktionsnedsättning integrerades under året i vanliga klasser. Totalt var det då 2 359 barn med funktionsnedsättningar i vanliga klasser.