”Själviska politiker hetsar fram fördomar”
Mohibullah Mahjoor bor i distriktet Andar i provinsen Ghazni. Han är pashtun, sunnimuslim och hör till en
stor stam som heter Andars. Han är 62 år. Förutom religiös utbildning har han en utbildning inom matematik.
Socialt har etniciteten en bra betydelse, tycker han.
– Vi kommer närmare varandra när vi följer de kulturella och traditionella sedvänjorna. Vår etniska tillhörighet har en djupgående påverkan på våra liv och vi är skyldiga att respektera vår kultur och våra
traditioner.
– Politiskt har frågan om etnicitet haft en dålig påverkan på våra liv. Alla etniska grupper i Afghanistan har fallit offer för själviska politiker som hetsar fram fördomar för att uppnå sina egna mål.
Vad betyder etniciteten för dig?
– Allah säger att han har skapat nationer och stammar för att vi ska lära känna varandra och samarbeta, men ingen stam eller nation är överlägsen någon annan.
För honom personligen spelar inte etnicitet så stor roll.
– Vi är alla muslimer, vi är alla en del av det här landet, vi har alla delat smärta och lidande, glädje och sorg. Vi må ha olika språk och vanor, men utveckling och tillbakagång påverkar oss alla på samma sätt, så vi behöver arbeta tillsammans.
– Etnicitet kan ha viss betydelse för outbildade. Man kan tänka att någon som kan mitt språk och är från min region bättre kan förstå mitt lidande än ledare från andra stammar.
– En viktig poäng är också att för en del har etnicitet blivit ett sätt att vinna fördelar, att få bättre privilegier än andra. Bortom frågan om etnicitet finns deras personliga motiv och krav.
Vad är speciellt med er kultur?
– För egen del tillskriver jag inte egenskaper till enbart pashtuner eftersom alla stammar i Afghanistan har relativt liknande kultur och traditioner. Pashtuner har några särskilda sedvänjor som till exempel gästfrihet. När en gäst kommer till ett pashtunskt hem ska han bemötas med respekt och få god mat.
Mohibullah Mahjoor berättar om några andra sedvänjor, som hashar: Om en person behöver hjälp med något bjuder han in människor att delta i arbetet och ser till att det finns mat. Jirga (råd) har en speciell status i den pashtunska kulturen. En del dispyter löses med hjälp av jirgas. Ofta är det de äldre, personer med inflytande och religiöst lärda som deltar i jirgan.
Äldre pashtunska män bär ofta turban, de flesta har skägg och bär rätt långa klädesplagg som kallas kamis och partoog, och tar på en sorts sjal, sadar/pato, över axlarna för att värma sig under vintern. Kvinnorna bär långa tunikor och tekrai, lokalt namn för slöja. Många pashtunska kvinnor döljer sitt ansikte för främlingar.
SAMMAR GUL SAMSOOR
SAKs regionkommunikatör i Ghazni
Läs fler artiklar ur temat ”Etniska grupper”:
Mångfald – självklar med sårbar
Jan Mohammad Nabizada, tadzjik: ”Alla etniska grupper är som en kedja”
Amir Dad Paiman, hazar: Kultur och traditioner ger samhörighet
Qari Khal Mohammad, uzbek: ”Skillnaderna berikar, när de inte utnyttjas”