Hela 66 procent flickor i Svenska Afghanistankommitténs skolor
2014 har kallats Afghanistans ödesår. Trots att våldet och konflikten återigen trappades upp har människor i sin vardag gått till skolan, sökt vård, lånat pengar för att bygga upp en liten rörelse, brukat jorden och på olika sätt bidragit till sin egen och till Afghanistans utveckling.
Efter många år lämnade Svenska Afghanistankommittén över ansvaret att driva större skolor till den afghanska utbildningsmyndigheten 2014. Fortfarande driver vi mindre byklasser, långt ut på landsbygden. I de skolorna är 66 procent av alla elever flickor. I Afghanistan i stort är pojkarna i majoritet i skolan.
Inom hälsosektorn går det att se en rad framsteg de senaste åren. Fler afghaner har tillgång till primärvård och förekomsten av sjukdomar som diarré, malaria och tuberkulos är på nedgång. Barna- och mödradödligheten har sjunkit tydligt på senare år. Det främsta skälet är att fler barn föds med hjälp av kunnig personal och att fler besök görs i mödravården, som ha utvecklats.
1 824 175 patienter fick hälsovård vid SAKs sjukhus, kliniker och inom skolhälsovården under året. Dessutom lade vi mycket resurser på hälsoutbildningar med inriktning på förebyggande av vanliga sjukdomar och att känna igen varningstecken förknippade med graviditet, förlossning och psykisk ohälsa. Som alltid informerar vi om vikten av handhygien och säkert dricksvatten i alla hälsoinsatser.
3450 familjer fick tillgång till rent vatten genom 223 nya brunnar som SAK byggde.
När vi summerar SAKs arbete förra året ser vi bland annat hur arbetet, som pågått i många år, att förbättra situationen för personer med funktionsnedsättning nu ger ett allt tydligare resultat.
Alltför många barn med funktionsnedsättningar nekas grundläggande rättigheter på grund av negativa attityder gentemot dem och till deras förmåga att lära. För att barnen ska kunna få adekvat utbildning behöver både föräldrar, lärare och samhället i stort få mer kunskap om och bättre förståelse för funktionsnedsatta barns rättigheter. Genom informationsmöten och utbildningsinsatser för dem och för religiösa ledare, äldreråd och andra inflytelserika personer i byarna har kunskap om funktionsnedsatta barns rättigheter ökat betydligt. En större förståelse och en efterfrågan på utbildning för alla barn är en ytterligare effekt som informationsmötena lett till.
Under året fick 33 232 lärare och elever information om rättigheter för barn med funktionsnedsättning. 2853 barn fick förberedande skolgång för att senare kunna integreras i grundskoleklasser.
Inkludering av barn med funktionsnedsättning i vanliga klasser kräver att byggnader, i klassrum och skolgårdar är fysiskt tillgängliga för alla. SAK genomförde därför ett antal förbättringar i skolors fysiska miljö under 2014, som att bygga ramper, räcken och anpassade toaletter.
Att höja medvetenheten om rättigheter för grupper som traditionellt inte har haft en stark röst i det afghanska samhället är ett prioriterat område för SAK. Bland annat genom insatser som leder till att öka kvinnors representation och deltagande i demokratiska, lokala organisationer och i beslutsfattande.
Ett pilotprojekt introducerades under året för kvinnor i Balkh, i norra Afghanistan, med fokus på lokal samhällsstyrning och försörjningsmöjligheter. Över 450 hushåll fick yrkesutbildning i olika hantverk som sömnad, hönsuppfödning, grönsaksodling, tvåltillverkning och boskapsuppfödning. Utgångspunkten för projektet var att ge invånarna insikt om sina egna rättigheter och därefter ge yrkesutbildningar och kurser i styrning, demokratiskt beslutsfattande, låne-hantering, utvärdering och rapportering samt marknadsföring av produkter.