Oro för framtiden bland både pojkar och flickor
Barn och föräldrar i Taloqan vittnar om dålig kvalitet på undervisningen, och de är oroliga för framtiden – både de som går i skolan, och de som är utestängda.
Samiullah går i klass 10. Han är missnöjd med undervisningen. Det har kommit nya lärare som utsetts av talibanerna.
– För tre år sedan var situationen i skolan bra, men nu är den väldigt dålig. Vi har sällan en lärare i klassen, vi har inga läromedel. Våra lärare är omotiverade att undervisa. Ibland har de ingen plan över dagens undervisning. Många dagar spelar studenterna spel eller leker inomhus eller utomhus, utan att få någon undervisning alls.
Samiullah berättar att de ibland blir utskällda av de nya lärarna, som han beskriver som talibaner, för att eleverna är intresserade av ämnen som engelska, matematik och naturvetenskap.
– Vi har själva förlorat vår motivation att lära oss något, för vi tänker att vår framtid ändå är mörk, säger han.
Tayeba Sadat gick i klass 10 och hennes syster i klass 8 i en skola i provinsen Takhar när talibanerna tog makten och stängde skolor för äldre flickor.
– Jag är mycket ledsen för att skolorna är stängda för flickor. Det finns heller inga privata skolor för flickor. Jag ville bli läkare, men sorgligt nog har jag förlorat alla mina drömmar och förhoppningar. Det är hårda tider för oss, och jag är rädd att vi ska få problem med vår psykiska hälsa. Jag hoppas att denna mörka tid blir kort.
Hon är orolig över hur livet ska bli om hon inte kan utbilda sig, försörja sig och ha en egen ekonomi. Hon beskriver det som en dödlig risk.
Sayed Muneebullah är 11 år och går i femte klass. Undervisningen på hans vanliga skola är undermålig, så hans far vill skicka iväg honom till en privatskola i stället. Men Sayeds värsta minne är från den religiösa skolan, madrassa.
– Det är svårt att lära sig något i den religiösa skolan. En dag slog läraren mig så mycket med en järnpinne att nedre delen av min kropp blev svart. Jag rymde från skolan och hade svårigheter att ta mig hem. När min far såg det lät han mig inte återvända till skolan, berättar Sayed Muneebullah.
Marya Wasiq arbetade tidigare med att utbilda lärare.
– Talibanerna har kört ut både kvinnliga och manliga utbildade lärare från pojkarnas skolor och i stället har de anställt sina släktingar som inte har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att undervisa eleverna. De tvingar eleverna att lära sig religiösa ämnen och försöker avskräcka dem från att lära sig naturvetenskapliga ämnen, säger Marya Wasiq.
Utbildningssituationen gör många föräldrar oroliga, de är missnöjda och bekymrar sig för hur det ska gå i framtiden för sina barn. Kashif Radan är en av dem. Han har två barn, en flicka och en pojke. som går i skola i Taloqan.
– Vi skickar våra barn till skolan, men vi är oroliga över situationen för skolor i Afghanistan. Det finns ingen bra utbildning, inga böcker och skrivmaterial och inga andra sätt att stimulera deras inlärning. Vi har inte ekonomisk möjlighet att skicka barnen till privatskolor. Det här är verkligen en katastrof i vårt land, säger han.
Text och foto: SAYED QUDRATULLAH ATTAYE
Läs fler artiklar ur temat:
Miljontals barn stängs ute från skolan
”Talibanerna kan inte stänga dörren till våra sinnen”