Modern teknologi ska stötta skolelever i Afghanistan
Fattigdom, lärarbrist och dålig infrastruktur är några av anledningarna till att nästan fyra miljoner barn i Afghanistan inte går i skolan. Talibanernas maktövertagande gör också framtiden osäker för flickors tillgång till utbildning. Svenska Afghanistankommittén satsar nu på studier via surfplattor som en metod för att ge fler chansen att gå i skolan.
10 000 barn i årskurserna 1 till 9 deltar i projektet som vänder sig till 30 olika stöd- och byskolor i landet. Insatsen beräknas pågå i fyra år och finansieras med sju miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet.
Genom Ed-Tech projektet, som är ett komplement till Svenska Afghanistankommitténs utbildningsprogram, kommer vi att kunna fånga upp barn i avlägsna byar som annars skulle berövas sin skolgång. Projektet riktar sig särskilt till utsatta grupper, som flickor och barn med funktionsnedsättningar.
Anna Ek, Sverigechef, Svenska Afghanistankommittén
Med surfplattor kommer eleverna kunna interagera med lärare och andra elever och lära i sin egen takt. Surfplattorna kan till del kompensera för lärarbrist och innehållet tas fram i samråd med Afghanistans nationella och provinsiella lärarorganisationer. För att kunna nå så många som möjligt upprättas också ett mobilt så kallat EdTech-bibliotek i en provins.
120 lärare, varav 40 procent kvinnor, utbildas i metoden samtidigt som anpassade klassrum med elnätsanslutning eller solpaneler byggs.
Risken finns att skolorna i Afghanistan tar ett steg bakåt under den nya regimen och pandemin samtidigt som biståndet till landet har minskat. Det är fantastiskt att vi tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan bidra till det här viktiga projektet.
Eva Struving, Postkodlotteriets Managing Director
I landet fanns det mer än 3,7 miljoner barn som inte gick i skolan före pandemin och talibanernas maktövertagande. 60 procent av dem var flickor. Ändå har det skett stora framsteg i den afghanska utbildningssektorn de senaste tjugo åren. Framsteg som nu riskerar att utraderas.
Svenska Afghanistankommitténs projekt är ett av sju i en temasatsning som samtliga riktar sig mot flickors utbildning runt om i världen. Temasatsningen hålls ihop av Svenska Postkodstiftelsen vars roll är att möjliggöra samverkan, gemensamt erfarenhetsutbyte och lärande mellan projekten. Sammanlagt delas 50 miljoner kronor ut.