Kultur och traditioner ger samhörighet
Amir Dad Paiman bor i distriktet Behsud i provinsen Wardak. Han är hazar och shiamuslim och är utbildad inom datavetenskap och ekonomi. Hans etniska tillhörighet påverkar honom både positivt och negativt, samtidigt som han egentligen inte tycker att etnicitet är det viktigaste.
Amir Dad Paiman menar att hazarer har goda sociala, kulturella och ekonomiska relationer med andra etniska grupper i Afghanistan.
– Men när det gäller regering och den statliga nivån har hazarer alltid blivit diskrimerade. Till exempel har hazarer inte fått styra landet och när hazarer fått en hög position har den bara varit symbolisk.
Det blev bättre under republiken (de senaste 20 årens styre) men nu blir det sämre igen, säger han. Han tar också upp att flera dödliga attacker av okända skäl nyligen riktats mot hazarer som samlats i bland annat moskéer, skolor och vid högtider.
– På det stora hela har politiker i Afghanistan vant sig vid att använda etniska och språkliga fördomar som ett redskap. De som drabbas av det är de vanliga människorna.
Han ser etniciteten som direkt kopplad till kultur och traditioner som gör att människor kommer närmare varandra, vilket han tycker är bra. Men samtidigt säger han att etnicitet inte är så viktigt för honom. Han kopplar den tanken till att han är utbildad.
– Nationen är viktig. För mig är smärtan hos en pashtunsk eller tadzjikisk broder i Nangarhar och Mazar lika stark som smärtan hos en hazarbroder i mitt grannskap.
– Egentligen är etncititet inte viktigt, men i Afghanuistan är det viktigt eftersom det har en direkt påverkan på människors liv. Afghanistan är ett fattigt, outvecklat land där folket och de etniska grupperna inte är enade och därför värderas etnicitet högt.
Vad är speciellt för er kultur?
– Vi talar dari, men vår dialekt är lite annorlunda. Den kallas hazaragi.
– Vi firar muharram, den första månaden i den muslimska kalendern. Den tionde dagen i månaden kallas för ashura och då sörjer shiamuslimer i hela världen den islamiske profeten Muhammeds dotterson Husayn ibn Alis martyrskap under muharram.
Amir Dad Paiman berättar att kvinnornas kläder ofta är broderade. Kvinnor bär slöja (chador) och kläder som täcker kroppen. Typiska kläder för män är en dekorerad huvudbonad, väst och en lång skjorta (perahan tunban).
Gosht kocha (kött och vete som kokas ihop), halwa (bakverk), qaruti (yoghurt och bröd) och shurwa (soppa med kött och grönsaker är populära maträtter bland hazarer.
– Precis som alla andra etniska grupper firar vi hazarer nowruz (det persiska nyåret) som är en traditionell fest, inte religiös, och Eid Fitr efter fastemånaden ramadan, och Eid Adha i den tolfte månaden i den muslimska kalendern.
SAMMAR GUL SAMSOOR
SAKs regionkommunikatör i Ghazni
Läs fler artiklar ur temat ”Etniska grupper”:
Mångfald – självklar med sårbar
Mohibullah Mahjoor, pashtun: Själviska politiker hetsar fram fördomar
Jan Mohammad Nabizada, tadzjik: ”Alla etniska grupper är som en kedja”
Qari Khal Mohammad, uzbek: ”Skillnaderna berikar, när de inte utnyttjas”