”Fantasin kan skapa frihet”
Med fantasins hjälp berättar filmskaparen Mohsen Hossaini om krig, migration och Kabul. Han har länge levt i exil, men hans korta animerade filmer utspelar sig alltid i Afghanistan.
– Jag tror att en konstnär måste berätta om ett litet område på ett språk som hela världen förstår. Krig är universellt, kvinnors rättigheter är universellt. Krig är alltid involverat i mina filmer. Det är det viktigaste som människor kan förhindra, men de gör inte det, säger Mohsen Hossaini.
Han var en av deltagarna på Sama International Film Festival i Nacka i höstas, där flera afghanska filmer visades, bland annat hans senaste kortfilm Earthquake där en 11-årig flicka tvingas gifta sig med en äldre man.
Animerad film blandar verklighet med saga
Filmen blandar verklighet med saga. För omkring 15 år sedan läste Mohsen Hossaini i afghanska tidningar om en pappa som fick en ko i utbyte mot sin lilla dotter. Den nyheten fastnade i hans hjärna och var alltid med honom, han ville berätta den i någon form.
– Då kom jag ihåg en saga som min mormor berättade. Så jag började fantisera. Hur kan den lilla flickan bli fri från äktenskapet? Jag hade inget hopp till människor, jag tror inte att flickors situation kommer att lösas av människor i Afghanistan, de kan inte påverka situationen. Då tvingas jag ta till fantasin för att skapa frihet.
Han har sedan barnsben varit intresserad av bild och utbildade sig inom film. Men det är inte bara på grund av det konstnärliga uttrycket som han valt animation.
– Animationen ger dig möjlighet att skapa något som inte existerar, den ger dig fantasins kraft.
Van vid liv i exil
Att leva i exil är det han är van vid. Där hans hjärta går, där går han, säger han. Senast han var i Afghanistan var 2015. När han tänker på Afghanistan känns det som ett ben i hans hals, beskriver han:
– Jag kan inte spotta ut det, jag kan inte trycka ner det.
Exil är hans första tema, det andra är krig.
– Så länge jag kommer ihåg har det alltid varit krig. Allt som jag minns från min barndom var krig.
Ett tredje tema är Kabuls gator.
– De är en symbol. På Kabuls gator ser du människors liv, du ser deras glädje och deras sorg, du ser det komplexa och det enkla. Jag tror att varje person som dör i Afghanistan begravs med en roman. Jag försöker berätta en del av de berättelserna.
Flera av Mohsen Hossainis filmer går att se på Youtube, till exempel hans första film Shelter och hans senaste, Earthquake.